Dag3 - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Johan Oostland - WaarBenJij.nu Dag3 - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Johan Oostland - WaarBenJij.nu

Dag3

Door: Johan Oostland

Blijf op de hoogte en volg Johan

01 Juli 2014 | Thailand, Chiang Mai

De wekker ging vanmorgen om 9 uur en ik wilde het liefst nog even blijven liggen. Ik voelde me moe, maar niet meer van de jetlag, ik hou gewoon van iets langer slapen. Even later kwam Monika terug de slaapkamer in en verzocht mij toch uit bed te gaan. "Het was de laatste dag Bangkok en we hadden nog voldoende te zien", zei ze bijna boos.

Op naar het ontbijt, deze was niet inbegrepen bij de hotelovernachting maar voortaan toch wel handig om dit bij te boeken. Het ontbijt van gister was niet zo goed bevallen, maar ditmaal een goed restaurant gevonden met een prima ontbijt. Toen we naar dit restaurant liepen viel het op dat de straten van Bangkok vrij schoon waren. Geen kauwgum op de grond en weinig afvalresten. In tegenstelling tot onze voorgaande vakantie op Bali, waar de straten vol lagen met afvalresten en niemand zijn best deed om de straat schoon te houden.

Na het ontbijt wilden we toch nog wat bezichtigen en op advies van de taxichauffeur naar de floating market gegaan. Dit was één van de dingen die we graag wilden zien en we stemden hiermee in. Eenmaal onderweg kwamen we er achter dat deze floating market helemaal aan de andere kant van Bangkok lag en dat Bangkok een super grote stad is (ongeveer 12 miljoen inwoners).

Na een rit van anderhalf uur kwamen we dan eindelijk aan op de plaats van bestemming. Ik had me deze markt toch anders voorgesteld dan dat hij in werkelijkheid was of we zijn enorm opgelicht. Je kon betalen voor 1 uur of langer om per boot de markt te bekijken. Je hoeft niet uit je boot en kan zo alle kraampjes bij langs. Een leuke service zou je denken, maar als je verplicht alle kraampjes aangaat omdat de bestuurder bij elk kraampje aanmeert dan begint het behoorlijk vervelend te worden. Daarentegen is het wel een leuke ervaring. Op de terugweg nog bij een oude vrouw in een lange, smalle boot aangegaan om wat te eten. Het was een soort kleine drijvend wokrestaurant met meerdere ingrediënten die we niet thuis konden brengen en wat gamba's, krab, ui, ei, etc. Nadat wij wat treuzelden wat betreft de ingrediënten heeft de vrouw zelf een keuze gemaakt en ik kan je vertellen dat dit wel één van de lekkerste gerechten was die wij tot dusver in Thailand hebben gegeten!

Na de floating market toch maar weer de taxi terug. Het was inmiddels 15:00 uur en onze trein naar Chiang Mai vertrekt om 18:10. We moeten nog langs het hotel om de bagage op te halen en het is nog een reis van meer dan een uur. Dit bleek nog langer te duren, omdat de spits in Bangkok reeds om 15:00 begint. De scholen zijn dan uit.

Eenmaal bij het hotel gekomen snel de bagage opgehaald en op naar het station. Nu nog een taxi vinden, maar die hadden vermoedelijk geen zin om in de spits naar het station te reizen. Dan maar een tuktuk. Een super grappige ervaring als je een grote tas van 22 kg en nog twee personen je al racend door het verkeer begeeft. Op het station nog even tijd om een donut te halen, heel ongezond maar super lekker! En op naar de trein.

Op het perron staat een mega lange trein met een 10-tal wagons. Elke wagon heeft een nummer en op je ticket staat vermeld welke wagon je moet instappen. Sommige wagons zijn voorzien van airco en anderen niet, wij hebben voor veilig gekozen en hebben toch maar airco genomen. Op je ticket staat tevens vermeld op welke plaats je moet zitten. Wanneer de nacht valt kan je van je zitplaats een slaapplaats maken. Na de avondmaaltijd, die overigens prima is, besluiten we te gaan slapen echter wordt de nachtrust ons pas echt gegund om half 12 wanneer de laatste Fransozen besluiten om naar bed te gaan. En dan wordt het stil... Welterusten.